Mnozí z vás se třásla srdce, když jste slyšeli, poprvé nebo po sté prvé, výraz "affiliate marketing". Asi bychom se měli začít od základů. Nesouhlasíte? Privátní vysvětlení termínů pro nic za nic? Pojďme do toho! Affiliate marketing je marketingová strategie, která je založená na výkonu. Jinými slovy, jedná se o marketingovou metodu, kde jsou affiliate partneři, tj. ti, kteří propojují své online nástroje (weby, blogy, sociální sítě atd.) s produkty a službami různých e-shopů, odměňováni na základě výkonu. Princip je jednoduchý: affiliate partner propaguje produkt nebo službu e-shopu a za každou realizovanou akci (prodej, registraci, vyplnění formuláře atd.) dostává provizi.
Nyní, když už víme, co je to affiliate marketing, můžeme se podívat na některé jeho výhody pro online podnikání. Za prvé, affiliate marketing může být nákladově efektivní způsob, jak zvýšit viditelnost vašeho online obchodu. Nevýhodou může být, že musíte zaplatit provizi za každou akci, která je realizována díky affiliate partnerovi. Ale na druhou stranu, vyplatíte se jen v případě, kdy dojde k transakci, což znamená, že se vám investice do affiliate marketingu prakticky vždy vrátí.
Až dosud jsme mluvili o affiliate marketingu v teoretické rovině. Pojďme se nyní zaměřit na konkrétní strategie jeho využití. Předně je důležité mít dobře definovanou cílovou skupinu pro váš produkt nebo službu. A proč? Protože to vám umožní vybrat si ty nejvhodnější affiliate partnery, kteří osloví právě tuto cílovou skupinu. Dalším bodem je volba vhodné provize. Provize by měla být nastavena tak, aby byla atraktivní pro affiliate partnery, ale zároveň aby neohrozila vaši cenovou politiku. A nakonec byste neměli zapomenout na sledování a analýzu výsledků.
Jestliže jste se rozhodli jít cestou affiliate marketingu, pravděpodobně jste se setkali s dilematem: Mám si vybrat affiliate síť nebo individuální affiliate partnerství? Každý z těchto přístupů má své výhody a nevýhody. Například affiliate sítě nabízejí velkou škálu partnerů, s nimiž můžete spolupracovat, ale na druhou stranu si účtují provizi za každou transakci. Naopak individuální affiliate partnerství umožňuje pečlivě vybrat partnery, se kterými chcete spolupracovat, ale vyžaduje více administrativy.
Za všechny roky, co provozuji tento blog a experimentuji s affiliate marketingem, jsem zjistil, že existují určité tipy a triky, které mohou značně zefektivnit váš affiliate marketing. První z nich je, že byste měli pečlivě vybírat produkty a služby, které budete propagovat. Neměli byste se zaměřovat jen na to, jak velkou provizi vám daný produkt nebo služba přinese, ale zejména na to, zda je relevantní pro vaše publikum.
Někteří z vás již možná vědí, že kromě toho, že píšu tento blog, také provozuji e-shop s bio produkty. A jaká je role affiliate marketingu v mém e-shopu? Je to jeden z klíčových nástrojů, které mi pomáhají zvýšit prodej a zviditelnění e-shopu. Hned na začátku jsem se rozhodl spíše pro individuální přístup k affiliate partnerství. Podařilo se mi navázat spolupráci s několika blogery a influencery, kteří oslovují stejnou cílovou skupinu, jakou mám já. Samozřejmě, ne vždy to bylo jednoduché a narazil jsem na řadu překážek. Ale zkušenosti, které jsem tím získal, mi pomáhají posouvat můj e-shop dále. A věřte mi, když se po kliďasové práci podívám na výsledky a vidím nárůst prodeje a trafiku na e-shopu, je to ten nejlepší pocit na světě.